Er det bra at et system er tilgjengelig 98 % av tiden? Beregning av nedetidetiden og sjekk virkningen

Det settes krav til tilgjengelighet i kontrakter om it-leveranser, og denne tilgjengeligheten angis som regel i en prosentsats for tiden en tjeneste eller ytelse skal være tilgjengelig. Den tid et system eller en it-løsning ikke er tilgjengelig innenfor den avtalte tidsperiode, kalles nedetid. Men hvor mye nedetiden utgjør er ikke alltid selvforklarende.

For å beregne tilgjengeligheten for en it-ytelse eller løsning, må man ta den prosenten som det er angitt at ytelsen skal være tilgjengelig (tilgjengelighetsprosenten) og vurdere den mot den angitte periode som tjenesten skal måles over (måleperiode). Avhengig av tilgjengelighetsprosenten og måleperioden finner man frem til nedetiden. At en løsning skal ha en tilgjengelighet på 98 %, kan høres ganske bra ut, men det kan også medføre at en kritisk tjeneste, som epost-løsningen til et selskap eller organisasjon er utilgjengelig i arbeidstiden i nær 4 timer hver måned. Dette er noe som trolig ville skapt problemer og kritikk på de fleste arbeidsplasser. 

Nedenfor er det tatt inn en oversikt over hva tilgjengelighetsprosenten for visse perioder vil utgjøre i reell tid: 

2016-09-14-15_18_56

Det finnes også løsninger på nettet for å beregne nedetid, som: 

  • Uptime.is beregner virkningen av nedetid, som ovenfor (finnes i både enkel og avansert versjon og på engelsk og norsk)
  • Hostingmanual – beregner tilgjengelighet ut fra å angi nedetiden i reell tid eller oppetiden i prosent
  • Ez Uptime – viser også oppetid og nedetid grafisk

Dersom du ønsker å regne ut i regneark (Excel) kan det lastes ned her

2 kommentarer på "Er det bra at et system er tilgjengelig 98 % av tiden? Beregning av nedetidetiden og sjekk virkningen"

  1. Interesant, spesilet i lys av at noen skytjenester nå lover 99.99999999999 (13 x9) oppetid. Har ærlig talt ikke regnet ut hva det er av nedetid i året. men mye kan det ikke være 🙂

    http://www.virtustream.com/cloud/virtustream-storage-cloud

    ou don’t have to sacrifice reliability to enjoy cloud benefits. Virtustream Storage Cloud was designed to give the resiliency that enterprises require for their most critical data, but in a cloud environment. Built-in redundancy allows for 99.9% availability and up to 99.99999999999% (13 nines) of durability. Virtustream Storage Cloud also meets rigorous security and compliance requirements, with an ongoing certification and third-party audit program.

    • I regnearket som er lagt ut ovenfor kom jeg til at 99,9999999999999 % utgjør en nedetid på 0,00000000000072 timer per år (som er et nanosekund – sikkert en del av gimmicken), men på sidene til Virtusteam så sier de at oppetiden vil være fra 99,9 til 99,9999999999999 %, så de gir seg en god margin. Uansett er 99,9 % bra, men da snakker vi 0,72 timer per år, så langt fra 13*9. De sier heller ikke noe om hvilket målevindu de bruker (finnes kanskje i materialet, eller de tar de inn i avtalene med kundene), og dersom det er kun målevindu i arbeidstiden fra 0800 til 1700 på hverdager, vil 99,9 % oppetid utgjøre 0,19 timer per år. Husk også at målested har stor betydning, så det kan være at de måler på kun server og ikke hos bruker, samt at kunden må betale ekstra for redundansen som kan bli kostbart. Det kan lønne seg å se på «the fine print» på disse avtalene.

Legg inn en kommentar

Ikke gå glipp av noe!

Motta nyhetsbrev fra Teknologirett: