Sosiale medier spiller en sentral rolle i norske ungdommers liv. Flertallet av norske ungdommer i dag er på sosiale medier og bruker ofte flere timer på å scrolle seg gjennom innlegg fra både venner og influencere. De mest brukte appene er Instagram, Snapchat og Facebook, og mellom disse ser man også en forskjell i popularitet mellom ulike aldersgrupper.
Snapchat – rask kommunikasjon
Snapchat er mest populær blant ungdommer i 12–15 årsalderen. I denne appen sender man små bilde- eller videosnutter til hverandre. Etter bildet eller videoen er blitt åpnet, forsvinner den for alltid. Appen er designet slik at dersom man utveksler bilder – eller «snaps» som det kalles – mellom to personer over flere dager, kan man oppnå en «streak», altså et tall på hvor lenge man har holdt utvekslingen i gang kontinuerlig. Denne mekanismen er med til å få brukere av snapchat til å fortsette å bruke appen, for dersom man utelater å sende en snap en enkel dag, så kan man miste hele «streaken» sin. Ofte blir det en konkurranse ungdommer imellom om hvem som har lengst «streak» med noen.
Instagram – å vise seg fram
Instagram blir i større grad brukt av ungdommer i aldersgruppen 16–20 år. På dette sosiale mediet deler man også bilder og videoer, men de forsvinner ikke. Man kan følge sine venner, bekjente, firmaer eller kjendiser på dette sosiale mediet, og mange ungdommer blir også påvirket av hva de ser på appen. Flere firmaer eller klesmerker har sin egen instagram-konto, og får promotert innleggene sine slik at den kan nå ut til rett målgruppe. Disse innlegg reklamerer ofte for sesongens nyeste trender. Dersom en vil ha tilbud på disse trendene kan det være lurt å bruke en rabattkode for å få rabatt på de kuleste plagene. Mange ungdommer ser Instagram som en måte å vise seg selv fram på, på internettet. Derfor er det mange som laster opp fine bilder, som gjerne matcher med resten av bildene på kontoen deres. Blant ungdommer er det også en viss status i å ha en kul Instagram-konto. Derfor er det også mange som legger inn en ekstra innsats for å ta det perfekte bildet til profilen sin.
De fleste norske ungdommer i dag mener at Facebook er et utdatert sosialt medium. Ofte ser man foreldregenerasjonen bruke det sosiale mediet flittig, der de ofte både legger ut innlegg selv og kommenterer sine venners innlegg. Norske ungdommer bruker for det meste bare Facebook til å holde seg oppdatert på band, klesmerker eller organisasjoner som de fatter interesse for. Facebook blir også ofte brukt i skolesammenheng der ungdommer lager chat-grupper for å holde kontakten med både lærer og medelever. Denne chat-funksjonen er tilgjengelig i Facebook sin integrerte app kalt Messenger. Denne chat-funksjonen er den største grunnen til at norske ungdommer fortsatt holder seg på det sosiale mediet, til tross for deres mening om at det er «utdatert».