Sosiale medier har blitt en stor del av våre liv siden de tok av i popularitet på midten av 2010-tallet. Ikke bare tilbyr de en god plattform for å få inn nyheter, kontakt med venner og andre oppdateringer, de tilbyr også unike markedsføringsmuligheter for bedrifter.
Utfordringen med organisk trafikk
Da de sosiale mediene først kom ut var det lett for bedrifter å få oppmerksomhet ved å være aktive på sosiale medier da konkurransen var lav og fokuset på betalt markedsføring var lavere. I dag er dette bildet helt annerledes – de fleste sosiale medier tjener desidert mest penger ved hjelp av å selge markedsføring til bedrifter, og for å lykkes med denne markedsføringen er det en god del ting det er lurt å være oppmerksom på.
Det er ikke lett for bedrifter å få organisk trafikk, det vil si, trafikk som det ikke er betalt for på sosiale medier i dag. Man konkurrerer med mange bedrifter om et begrenset publikums oppmerksomhet.
Effektive kampanjer på sosiale medier i dag
Plattformene tilbyr i dag mange gode verktøy som gjør det mulig å gjøre svært presis markedsføring for å få nye kunder. Et av disse verktøyene er såkalte tracking piksler. De legges inn på bedriftens nettsider og kobler en brukers aktivitet på bedriftens nettsider til deres profil på sosiale medier. For eksempel kan bruker som besøker en nettbutikk og ser etter levis bukse til barn, få opp annonser for denne butikken og lignende varer på et senere tidspunkt. Ved å benytte disse verktøyene til å utvikle annonser og kampanjer kan man oppnå bedre resultater og lavere kostnader per klikk. Det er faktisk slik at markedsføring på sosiale medier uten tilstrekkelig spissing av målgruppen er bortkastede penger.
Et par tips til vellykket markedsføring på sosiale medier
For å oppnå gode resultater ved markedsføring på sosiale medier må man først utvikle en strategi – denne kan selvfølgelig endres etterhvert, men uten en klar og tydelig strategi ender man fort med å fomle rundt i blinde og man kan ikke gjøre gode analyser av resultater.
Definer et publikum
Start med å definere et publikum og prøv å definere gode måter å kommunisere med disse på. Dersom du ønsker å nå unge mennesker bør kampanjene utvikles slik at de appellerer til de, mens en kampanje rettet mot pensjonister bør utformes på en annen måte. Nettopp derfor er det viktig å ha et klart definert publikum for hver kampanje.
Definer et mål for kampanjen
Hva er målet du ønsker å oppnå med kampanjen? Er det økt salg av et spesifikt produkt? Flere følgere? Relasjonsbygging? Det som er effektivt for en målgruppe vil ikke være effektivt for en annen.
Vær analytisk og benytt deg av data
Markedsføring i sosiale medier gir oss tilgang på mye data og informasjon om brukere. Denne informasjonen er svært verdifull og bør brukes aktivt i utviklingen av bedriftens digitale markedsføringsstrategier.
Lykke til!