Ny teknologi inntar taxi-bransjen

Det å stille seg i taxikø kan snart være noe vi ser tilbake på med nostalgi, i likhet med telefonkiosker og fasttelefoner, i alle fall om norske politikere ikke stikker altfor mange kjepper i hjulene. Stadig flere aktører hiver seg inn i kampen om taxi-kundene med ny teknologi. Det amerikanske selskapet Uber er foreløpig i førersetet, men blir pustet i nakken av andre ledende aktører:

  • Uber: Har inntatt førersetet i racet for å bli det ledende globale taxi-selskapet, og har allerede forandret måten folk reiser på. De har dominert i dette feltet i noen år allerede, og deres drosjer er i drift i 445 byer i rundt 70 land. Uber satser også stort på utvikling av selvkjørende biler, noe som kan redusere prisene på en taxitur betraktelig, om de lykkes med denne strategien.
  • Lyft: Har gjort det svært bra i USA de siste årene, og puster Uber i nakken. Appen har lignende grensesnitt med Uber, og fungerer ellers på omtrent samme måte. De har ikke den samme globale dekningen som Uber, men om man befinner seg i USA, er det absolutt et alternativ man bør vurdere.
  • Halio: Med Hailo-appen kan man forhåndsbestille en taxi, og det finnes også en funksjon gjør det mulig for brukere å bestille en drosje på vegne av andre. Tjenesten er tilgjengelig i deler av Storbritannia, Irland, Spania, Japan og Singapore.
  • Gett: Alternativet for de som ønsker litt mer luksus enn det man får med Uber og de andre tjenestene.

I mange tilfeller er de nye taxi-løsningene billigere, ettersom man oppnår en mer optimal flåteutnyttelse, både ved at folk jobber når det er behov og ved at nærmeste sjåfør alltid vil møte opp. Kritikere peker også på at å jobbe på akkord på denne måten undergraver arbeidsmiljøloven og innarbeidede rettigheter, men historien har vist at det er vanskelig å kjempe mot teknologiske fremskritt, så trolig blir dette løst på en eller annen måte. For fordelene er mange. Kortere ventetid, lavere pris og enklere betaling er kanskje det som veier tyngst for de fleste. Enkelte vil også legge vekt på at flere av tjenestene fungerer i hele verden, og forenkler ferieturen ved at man slipper å stå å prute med lokale taxi-sjåfører i forkant av hver transportetappe. En annen fordel er at kundene har bedre kontroll over reisen. Dette kan sikre dem både mot “taktiske omveier” taxi-sjåfører kan finne på å legge inn for å øke fortjenesten, samt gi et varsel om det er mistanke om ran, upressing eller kidnapping. Ved hjelp av forhåndestimert pris basert på planlagt reiserute, anslått ankomsttidspunkt, synkronisering mot sosiale medier og GPS-tracking, har passasjerene hele tiden full oversikt.

En av de viktigste årsakene til at disse tjenestene vokser i rekordfart er at utviklerne har klart å lage intuitive apper som er enkle å bruke. De har gitt folk muligheten til å reise på en mer fleksibel måte. Så lenge du har en mobiltelefon med internettforbindelse, er det ikke noe problem å komme dit man skal, uansett om det er en kjapp tur på butikken, utredes for gynekomasti hos legen, eller bare en tur på byen.