Nordmenn er blant nasjonene i verden med mest utbredt bruk av Internett, bekreftet av en undersøkelse fra 2013 hvor nær 100% av landets innbyggere har tilgang til Internett. Dette, kombinert med vår nysgjerrighet for digitale trender og fascinasjon for amerikansk kultur har gjort at nordmenn også er svært langt fremme i bruk av sosiale medier. Mer enn tre og en halv million nordmenn har en Facebook-konto, og både tallet brukere og tiden vi legger igjen der og i andre sosiale medier er økende. Facebook har på mange måter blitt vår “offisielle identitet” på Facebook. Blant annet var det amerikanske selskapet smarte da de avgjorde at alle brukere skal oppgi sitt egentlige navn når de skaper en profil, fremfor et kallenavn eller anonymt. Dette, koblet til en rekke funksjoner som gjør at vi stadig nysgjerrig vender tilbake til Facebook, Instagram, Whatsapp, Snapchat og de andre har endret måten vi kommuniserer med hverandre på. Men det er ikke bare sosiale behov som dekkes av disse mediene i dag.
Sosiale medier som en plattform
Det har blitt sagt innen moderne teknologinæringsliv at å skape en teknologi er lukrativt, men klarer du å skape en plattform vil du tjene langt mer. Med dette menes at du skaper et lukket univers hvor andre bidragsytere bidrar med innholdet. Åpenbare eksempler er Apples App Store og Googles Play Store. Istedenfor å produsere apper for alt mulig selv, har de laget et operativsystem som tillater at andre lager det innenfor gitte rammer. Sosiale medier begynner i større og større grad å bevege seg inn på denne strategien. Facebook har prøvet og feilet med forskjellige former for apper. Noen fungerte godt, andre ikke. Husker du Farmville? Det var en farsott på Facebook, men ble en for stor distraksjon for kjernenæringen deres, og ble etterhvert tonet ned. WeChat i Kina har vist at chat kan brukes til alt fra å bestille bord på restaurant til å betale regninger i banken, og flere sosiale medier har åpnet opp for at deres chat-plattformer kan brukes til mye mer enn å bare snakke. Man har ulike behov i ulike plattformer, og kunder forventer større og større funksjonalitet.
Drømmen om én plattform
For eierne av de sosiale mediene er drømmen å bli den éne plattformen: den du bruker til alt. Facebook og WhatsApp brukes av flere bedrifter allerede til kundesupport og salg, både Samsung, Apple og Facebook ser på muligheten til å konkurrere med Vipps om rask overføring av penger gjennom chat og betaling i den fysiske verden med brukerkontoen. De sosiale mediene har delt seg opp i nisjer: nordmenn foretrekker Snapchat for å dele bilder og video om daglige hendelser, Twitter for å holde seg oppdatert, Instagram for å polere et online persona, Facebook Messenger for å chatte og YouTube for å følge kjendiser. Bruken av internett endrer seg, og trender som var in i desember er ute i januar. Det er ingen som kan si hva sosiale medier er om fem år, eller om vi i det hele tatt bruker termen. Én ting er sikkert: det vil brukes til mer enn å vise fram dine nye populære dr martens sko. Hvem vet hvordan vi kommuniserer med omverdenen om fem år?