I 2017 er det vanskelig å komme utenom viktigheten av sosiale medier. De fleste tenker nok sikkert at de har god peiling på hvordan de ulike plattformene fungerer, men hvis man forsøker å gå i dybden, vil man fort se at de færreste vet at Twitter har seks ulike kommunikasjonsnettverk, eller at Facebook har høyest aktivitet på fredager. Brukervennlige applikasjoner kan få enhver til å føle seg som en mester, men sannheten er at det er mye mer komplisert enn som så. Det lages nye sosiale nettverk hver eneste dag, og det er ikke alle som har livets rett i det store markedet. Nedenfor ser du noen av de viktigste:
Facebook er det største og mest berømte sosiale nettverket, med over halvannen milliard aktive brukere i måneden. På grunn av Facebooks størrelse, er det et absolutt must for nye selskaper å ha en sterk tilstedeværelse på nettverket. Dersom man ikke er på Facebook, er det i mange tilfeller som om man ikke eksisterer i det hele tatt.
Twitter er et annet sosialt nettverk som har opplevd stabil popularitet gjennom årene, med over 255 millioner aktive brukere i måneden. Til forskjell fra andre plattformer, har Twitter strenge begrensninger på lengden av innleggene. Korte og hyppige innlegg gjør nettverket mer dynamisk og oppdatert, øyeblikk for øyeblikk.
Instagram er en av folkets store favoritter, med filtre som i lang tid har fått de aller fleste til å føle seg litt bedre med utseendet. Nettverket er nå en del av Facebook-gruppen, men har allikevel klart å bevare det sjarmerende retro-uttrykket og polaroid-følelsen.
For unge og håpefulle profesjonelle, er LinkedIn en selvskreven app på smarttelefonen. Store globale selskaper jakter etter talenter på dette nettverket, hvor profilene er organisert akkurat som en CV, og brukerne kan anerkjenne folk de kjenner for ferdigheter.
Giganten Google har kjøpt opp den populære videodelingstjenesten YouTube, og til og med forsøkt å opprette et sosialt nettverk – Google+ – uten særlig hell. Foursquare og Pinterest er to andre tjenester som opplever større suksess over dammen enn her i Europa. Andre populære tjenester er video-nettverkene Periscope og Vine, men den raskeste nykommeren for tiden er nok allikevel Snapchat, med over seks milliarder daglige visninger.
Bransjen er i full vekst, og det spås at sektoren vil oppleve en årlig vekst på 25% over de neste fem årene. Investorer har ikke latt dette gå upåaktet hen, og det gjøres viktige investeringer verden over. Markedsføring på sosiale medier har blitt stadig viktigere den siste tiden, siden prosessen med å skape, kommunisere og levere relevante tilbud som er relevante for kunder har blitt gjort raskere og enklere. Det er mye lettere å kommunisere med kunder og følgere, og stadig holde dem oppdaterte. Derfor har det blitt svært vanlig å ansette en spesialist på sosiale medier for nystartede bedrifter.