Bli populær på sosiale medier

Det er viktig, både for bedrifter og enkeltpersoner, å ha en stor følgerskare på sosiale medier. For å kunne få det meste ut av sosiale nettverk, er det viktig å samle fans via Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn. Jo flere følgere man har, desto mer blir profilene verdt, og de kan etterhvert bli kilder til inntekt. Å samle de først hundre følgerne er ikke så veldig vanskelig. Utfordringen ligger i å bli kjent med dem og hva som vekker deres interesse. Det er viktig å ha forståelse for hva som utgjør et meningsfylt innlegg, med innhold som gjør at man får lyst til å lese videre. De som er flinke til å kartlegge dette, vil oppleve hyppigere deling av innleggene sine, noe som i sin tur kan generere enda flere følgere og kanskje nå en fremtidig handelspartner.

Å kjøpe følgere har blitt populært, og mange velger å investere i likes fra tomme profiler for å skape en illusjon av popularitet. Den harde sannheten er at disse følgerne ofte har tomme profiler, noe som gjør det lett for de fleste å avdekke om en profils følgere er ekte eller kunstige. Derfor er det alltid best å appellere til ekte profiler.

3 tips for å få flere følgere og likes

  • Prioriter sosiale nettverk hvor det er stor sannsynlighet for å finne likesinnede. Det anbefales på det sterkeste at man oppretter profiler på de største nettverkene, nemlig Facebook, Twitter, LinkedIn og Instagram, som har absolutt flest aktive brukere. Avhengig av hva slags innhold man publiserer, bør man vurdere å opprette profiler på henholdsvis YouTube, Snapchat, Pinterest eller Tumblr. Publikum har forskjellige preferanser når det kommer til sosiale medier, og det er ofte frustrerende å ikke finne en person eller et selskaps profil på f.eks. Twitter, dersom man vil sende en øyeblikkelig melding.
  • Perfeksjoner alle profiler gjennom å sørge for at de har lett gjenkjennelige profilnavn, slik at det er lett for følgere å knytte kontakt over flere plattformer. Det er viktig at design og eventuelle logoer samsvarer over alle profilene, slik at de ser mer profesjonelle ut. Hvis man har en hjemmeside, er det viktig å linke til den i alle kanaler.
  • Kommuniser i alle kanaler. Dette betyr ikke bare at man må være synlig på nett. Tradisjonelle metoder, som plakater, flygeblad og visittkort gjør fremdeles nytten. En logo trykket på papir gjør at profilen får en fysisk tilstedeværelse, akkurat som fersktrykkede bøker.